Discographie

CUT OUT Solo Simon Berz
(2 x 7“ inch vinyl, 2015, Hula Honeys)
Cut Out was recorded on the Rocking Desk, Simon Berz’ extended drum set that includes piezo microphones, loudspeakers and effects. Berz plays his instrument with an array of modified drumsticks to evoke electroacoustic sounds, effect patterns and a broad variety of feedbacks. The amplification allows close-up views of the sounding surfaces and structures, while the microphones do not only pick up the sounds played, but also the environment. The Rocking Desk embraces several sound spheres: traditional drum sounds, microscopic details and tonal feedbacks. The 50 loops included reveal a small fragment of the Rocking Desk’s sonic dimensions. Simon Berz created the cover images by drumming paint on to the paper while his loops were performed on three turntables.

FELL Peiden
(CD, Vinyl, 2017, unit records)
Peiden rutscht. Die geologische Situation bringt die Kirche und das ganze Dorf jedes Jahr ein gutes Stück talwärts. Die «stabile Schräglage» ist für FELL ein inspirierender Gedanke. FELL liebt das Instabile, Rissige und Ungewisse. Der instabile Zustand brachte die Künstler auf die Idee, das ganze Haus und das Dorf akustisch festzuhalten und den rutschenden Zustand zum Konzept des Albums zu machen.
«Die Klangalchimisten
Mit Peiden legen die beiden Soundtüftler Simon Berz und Tom Verbruggen aka Toktek ihre zweite Scheibe vor. Das Duo zündet mit der Wucht eines elektrifizierten Orchesters ein klanglich vielschichtiges Feuerwerk, das groove-orientiert mit einer durchschlagskräftigen Soundästhetik den Zauber emotionsgeladener Musik atmet. Hungrig nach neuen Klängen, ohne Scheu vor treibenden Beats und wummernden Bässen, kreieren Simon Berz mit seinem DYI-Instrument, dem sogenannten rocking desk, einem elektrifizierten Drum Kit, und Toktek, der mit seiner ausgefuchsten Kunst des Samplings die Welt der Alltagsobjekte in ein klingendes Universum transformiert, eine energiegeladene Tonkunst, die eindeutigen Kategorisierungsversuchen in musikalische Genreschubladen spottet. Der punkigen Energie und der treibenden Wucht des Drum & Bass werden feinziselierte, verspielte Klangmodulationen an die Seite gestellt und in die Geradlinigkeit des Rock rhythmische Stolpersteine gestreut, um einer stromlinienförmigen Musik ein Schnippchen zu schlagen. Unterstützt von einem feinstofflichen Sounddesign – die Produzenten-Legende Roli Mosimann ist für die Arbeit am Sound zuständig – entwickeln die von peitschenden Grooves durchsetzten Soundlandschaften einen hypnotischen Sog. Gleich ob fliessend oder eruptiv: der feingetunte Sound von Fell besticht durch Direktheit und feiert mit ihren verdichteten Klangballungen die physischen Aspekte der Musik – die Körperlichkeit Fells Tonkunst springt an. Hinzu kommt Fells durchdachter und konzeptionell klarer Umgang mit Elektronik. Dieser steht mehr als nur im Dienste oberflächlicher Effekthascherei und wird nicht im Sinne eines simplen Supplements der Musik aufgepfropft. Fells elektroakustische Musik ist ein erquickendes Beispiel für eine experimentierfreudige Musik, in der die Elektronik rigoros und konsequent als eigenen Gesetzen gehorchendes Ausdrucksmittel verstanden und als integraler Bestandteil der eigenen musikalischen Sprache behandelt wird. Das gelingt den beiden virtuosen Tüftlern. (…) Der Mensch als Maschine ist Geschichte - Fells Tonkunst intoniert die Legende von den vermenschlichten Maschinen.»
Florian Schneider, intakt records / NZZ

FELL Kidsorchestra
(CD, 2014, Hula Honeys)
The Kidsorchestra was a temporary band. This EP documents a creative journey FELL undertook at Incubate Festival in late 2013 together with the Kidsorchestra. FELL collaborated with the kids in several workshops. Starting out from scratch, they used any sounding material they could find, such as personal belongings, found objects and trash to build simple instruments. Using these, the Kidsorchestra produced rhythmic patterns and sounds, developed a tonal dramaturgy, and a performance, found a rhythm, listened (to each other), danced, spoke rhythmically and used technology to discover their unique worlds of sound. The elements found on this EP werde designed, tried out, and collaboratively modified.
FELL recorded the sound figures and created four pieces of music out of the material by adding beats and melodies to the recordings of the Kidsorchestra and winding the recorded patterns, frazzled voices and atmospheric glimpses through a digital microcosm and the guts of self-made electronics. ?A co-production by Incubate, Badabum and Hula Honeys.?

FELL EP
(Vinyl, 2012, Hula Honeys)
toktek (Holland) and Simon Berz (Switzerland) battle it out in supercharged music sessions.
Playing their self-made electronic instruments/interfaces, they turn pure human emotion and body language into sound that results in a spasmic, sweaty conversation between toktek, Simon and their machines.
The self-titled debut EP FELL is the result of excessive studio sessions in New Orleans. Their debut EP opens up a universe of living sounds. Both, Simon Berz and toktek, are masters of their instruments. The permuting songs are full of dynamic changes, fragile sound constructions mutate into a groove or a wide spread layer from one moment to another. FELL brings back organic textures to electronic music. The four tracks are full of dodgy, grooving beats, bulky micro sounds and wide spread sound layers.

LIQUID LAND
(CD, 2012, Badabum)?
(DVD 2012, Echolot / Badabum)

In the fall of 2010, filmmaker Michelle Ettlin joined Swiss musician Simon Berz and Dutch artist
Kaspar Koenig came to New Orleans for an art project: building instruments from trash and inviting local musicians to improvise with them. The film Liquid Land uses these concerts, interviews with the musicians and scenes of New Orleans street life, rituals and celebrations to explore the confluence of creative music, the creative process and the creative energy that draws these musicians and keeps them in New Orleans in the wake of disaster. After the experience of the 10x10=>11-project in New Orleans, documented in the film Liquid Land, Simon Berz wanted to continue the collaboration with the musicians that had been involved, wanting to capture some of the energy, joy, passion, integrity and madness, but also the social role of the music in New Orleans. Berz invited the musicians to the local Wunder studios to improvise and explore different sounds. He then went to on to combine these improvisations with field recordings and spoken words to create a cinematic audio experience, which is released on CD with the DVD of the documentary.

Reanimation
(CD, 2012, unit records)
In Kooperation mit dem US-amerikanischen Lichtkünstler James Turrell und den VJs Pfadfinderei aus Berlin hat Simon Berz den neuen Bahnhof Zug eröffnet. James Turrell hat die computergesteuerte Lichtchoreografie für die Performance im Bahnhof Zug geschaffen. Simon Berz initiierte in den Räumlichkeiten des neu eröffneten Bahnhofs eine Interaktion zwischen den VJs Pfadfinderei, dem Sounddesigner Andrew Phillips und den Musikern Bruno Amstad (voc/electronics), Hanspeter Pfammatter (keys/electronics), Real Jesus (bass/electronics), Tsukiko Amakawa (keys), Markus Breuss (trumpet/electronics), Simon Berz (drums/electronics/concept). Die Einrichtungen sollten künstlerisch bespielt werden, bevor der Bahnhof seiner eigentlichen Aufgabe übergeben wurde. Die VJs bedienten sich des bekannten Bildmaterials der SBB. Die Musiker spielten nach einem musikalischen Taktfahrplan, der immer neue Zusammensetzungen generierte. Bahnhofsansagen dirigierten deren Auftritte. Alle 12 Minuten kündigten Zugansagen den Auftritt oder das Ende eines Auftritts der Musiker an. Nach jeder Stunde benutzten die Musiker einen anderen "Zug". So entstehen immer wieder neue Musikformationen. In dieser Nacht fuhren im Bahnhof Zug ausnahmsweise Züge aus der ganzen Welt ein. Bis um 6.00 Uhr, als der Bahnhof seiner eigentlichen Aufgabe überlassen wurde.

ige*timer
(Vinyl, 2010, everest records)
The moment – hard to be in it, even harder to catch it. The Duo ige*timer has dedicated itself absolutely to that search of the moment. Klaus Janek and Simon Berz let their music grow out of the situation surrounding them. They have been on a tour through the States and at the concerts in Baltimore, Philadelphia and New Orleans they switched their recorder on. The three pieces on Ice Cold Pop are a documentation of their perception of these cities. Nothing is preset, nothing reused. Klaus Janek plays double bass and laptop, Simon Berz his handmade analog sound generators, electroacoustic drumsticks and whatever material he found on the journey and decided to use as an instrument. The pictures of the filmmaker Michelle Ettlin are inspired by these cities, the people and the music, and make this journey not only audible but also visible to us. The project Ice Cold Pop is probably the most artful way to set up a travel documentation.

Walls by APPARAT
(Vinyl, CD 2007, shitkatapult records)
Walls is the third studio album by electronic musician Apparat, released in 2007. The album received positive reviews from critics, with Allmusic calling the album "remarkable" and saying that it "ranks as his best yet.". Pitchfork compared the album to the work of M83 and Slowdive, calling it "one of the best electronic dream-pop records in a while". Most reviews highlighted "Arcadia" as one of the finest tracks on the album. Simon Berz played drums on this tune.